ENERGY & RESOURCES

CBAM 2025: Πώς αλλάζουν οι κανόνες για τις ελληνικές εισαγωγές και επιχειρήσεις

insight featured image
Ο Μηχανισμός Προσαρμογής Συνόρων Άνθρακα (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM) αποτελεί μια πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τέθηκε σε ισχύ στις 1 Οκτωβρίου 2023, στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας και του νομοθετικού πακέτου “Fit for 55”. Στόχος του μηχανισμού είναι η αντιμετώπιση της διαρροής άνθρακα – της μεταφοράς, με άλλα λόγια, παραγωγικών δραστηριοτήτων εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) προς χώρες με λιγότερο αυστηρά περιβαλλοντικά πρότυπα.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Με τον CBAM, η ΕΕ επιδιώκει να επιβάλλει στις εισαγωγές προϊόντων υψηλής έντασης εκπομπών CO₂ (όπως χάλυβας, αλουμίνιο, τσιμέντο, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο) ένα κόστος ισοδύναμο με το ETS (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) που ισχύει για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες, με τελικό σκοπό τη διασφάλιση της ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ προϊόντων ΕΕ και τρίτων χωρών και την επίτευξη των Ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων. Η εφαρμογή του μηχανισμού θα γίνεται μέσω της υποχρέωσης αγοράς ειδικών πιστοποιητικών άνθρακα για τις σχετικές εισαγωγές, η οποία θα τεθεί σε πλήρη ισχύ από το 2026. Ωστόσο, η εμπειρία από την πρώτη φάση εφαρμογής του φαίνεται να οδήγησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε προσαρμογές και αναθεώρηση της προσέγγισής της.

Από την έναρξη εφαρμογής του CBAM τον Οκτώβριο του 2023 και έως το τέλος του 2025, ο μηχανισμός εφαρμόζεται σε μεταβατική μορφή, χωρίς ακόμα να απαιτείται η αγορά πιστοποιητικών. Ωστόσο, οι υποχρεώσεις που επιβλήθηκαν στους εισαγωγείς είναι ουσιαστικές και τεχνικά απαιτητικές. Συγκεκριμένα, όλοι οι εισαγωγείς προϊόντων εντός του πεδίου εφαρμογής – χάλυβας, σίδηρος, τσιμέντο, αλουμίνιο, λιπάσματα, ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο – υποχρεούνται να υποβάλλουν τριμηνιαίες αναφορές για τις ενσωματωμένες εκπομπές (embedded emissions) CO₂. Οι αναφορές αυτές βασίζονται αποκλειστικά σε πραγματικά δεδομένα και συνοδεύονται από υποχρεωτική επαλήθευση από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης.

Η συμμόρφωση με αυτές τις απαιτήσεις, παρά την απουσία άμεσης οικονομικής επιβάρυνσης, έχει επιφέρει σημαντικό διοικητικό κόστος και τεχνική πολυπλοκότητα, ιδιαίτερα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες συχνά δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους ή εξειδικευμένο προσωπικό για να ανταποκριθούν. Ο αρχικός στόχος του CBAM βασιζόταν στην ανάγκη για υψηλή ακρίβεια και πλήρη εικόνα των εκπομπών άνθρακα από τις εισαγωγές, ωστόσο στην πράξη φάνηκε πως η εφαρμογή του προκάλεσε έντονη επιβάρυνση, μειώνοντας τις πιθανότητες για ομαλή εφαρμογή του μηχανισμού σε ολόκληρη την αγορά.

Πώς επηρεάζει ο μηχανισμός CBAM τις επιχειρήσεις και τις υποχρεώσεις τους

Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στην κατάθεση πρότασης τροποποίησης μέσω του λεγόμενου “Omnibus Act” τον Φεβρουάριο του 2025. Η πρόταση αυτή προωθεί μια πιο ευέλικτη προσέγγιση, επιδιώκοντας να διατηρήσει την ουσία του μηχανισμού CBAM, αλλά ταυτόχρονα να μειώσει το διοικητικό βάρος και να διευκολύνει τη συμμόρφωση, ιδίως για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Παράλληλα, αν και βάσει του ισχύοντος πλαισίου η υποχρέωση αγοράς CBAM πιστοποιητικών αναμένεται να ξεκινήσει την 1η Ιανουαρίου 2026, στο πλαίσιο της πρότασης τροποποίησης, εξετάζεται το ενδεχόμενο μετάθεσης της πλήρους εφαρμογής για το 2027. Μέχρι σήμερα, πάντως, καμία αλλαγή στο χρονοδιάγραμμα δεν έχει επίσημα εγκριθεί.

Οι βασικές αλλαγές που εισάγονται μέσω του Omnibus Act είναι οι εξής:

  • Περιορισμός πεδίου εφαρμογής: Προτείνεται οι υποχρεώσεις CBAM να ισχύουν μόνο για εισαγωγές άνω των 50 τόνων ετησίως ανά κατηγορία προϊόντος. Από τον περιορισμό αυτό εξαιρούνται το υδρογόνο και η ηλεκτρική ενέργεια, που θα συνεχίσουν να καλύπτονται ανεξαρτήτως ποσότητας.
  • Αλλαγή στη συχνότητα αναφοράς: Η υποβολή αναφορών καθιερώνεται σε ετήσια βάση, με προθεσμία την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους, αντί για τις τριμηνιαίες αναφορές που ίσχυαν μέχρι σήμερα, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία στη συγκέντρωση και διαχείριση των στοιχείων.
  • Απλοποίηση μέσω προκαθορισμένων τιμών: Εισάγεται η δυνατότητα χρήσης προκαθορισμένων τιμών εκπομπών (default values) που θα δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μειώνοντας την ανάγκη για επαλήθευση από ανεξάρτητους φορείς.
  • Ανάθεση υποχρεώσεων σε τρίτους: Δίνεται πλέον ρητά η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αναθέτουν την εκπλήρωση των υποχρεώσεων CBAM σε εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών.
  • Συμψηφισμός τελών CO₂ τρίτων χωρών: Προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού του κόστους CBAM με τέλη εκπομπών CO₂ που έχουν ήδη καταβληθεί σε τρίτες χώρες, βάσει επισήμως δημοσιευμένων στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Από την πλήρη κάλυψη όλων των εισαγωγών, ο μηχανισμός μετασχηματίζεται σε ένα εργαλείο που αφορά αποκλειστικά στις μεγαλύτερες και πιο ρυπογόνες ροές εμπορίου. Η αλλαγή αυτή οδηγεί σε σημαντική μείωση του αριθμού των εισαγωγέων που υπάγονται στον μηχανισμό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόνο το 10% των σημερινών εισαγωγέων θα εξακολουθήσει να έχει σχετικές υποχρεώσεις, αν και αυτό το μικρό ποσοστό αντιπροσωπεύει το 99% των εκπομπών που καλύπτονται. Αν και διατηρείται η κάλυψη των σημαντικότερων ποσοτικά εκπομπών, η μείωση του πλήθους των υπόχρεων και η χαλάρωση των διαδικαστικών απαιτήσεων γεννούν ερωτήματα ως προς την ικανότητα του μηχανισμού να λειτουργήσει και ως μοχλός πίεσης για την απανθρακοποίηση του συνόλου των εμπορικών εταίρων της ΕΕ.

Για την ελληνική αγορά, όπου οι εισαγωγές προϊόντων όπως χάλυβας, λιπάσματα ή αλουμίνιο από τρίτες χώρες είναι συχνό φαινόμενο, η εφαρμογή του CBAM έχει άμεσο αντίκτυπο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πάνω από 400 επιχειρήσεις που εισάγουν προϊόντα εντός του πεδίου εφαρμογής του CBAM, ενώ πολλές ακόμη εντάσσονται σε αλυσίδες εφοδιασμού που επηρεάζονται έμμεσα (π.χ. ως προμηθευτές ευρωπαϊκών εταιρειών με υποχρεώσεις συμμόρφωσης). Η πλειονότητα αυτών είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που δεν διαθέτουν πάντοτε τις απαιτούμενες δομές παρακολούθησης και αναφοράς.

Η ουσιαστική πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι να διαπιστώσουν εγκαίρως αν εμπίπτουν στον μηχανισμό, να οργανωθούν σωστά και να αποφύγουν εκπλήξεις σε μελλοντικό στάδιο – είτε από ελέγχους, είτε από πιέσεις προμηθευτών ή πελατών στην ΕΕ.
Στην πράξη, οι επιχειρήσεις που εμπλέκονται καλούνται να:

  • Καταγράψουν τις εισαγωγές τους ανά προϊόν και χώρα προέλευσης και να εξετάσουν αν υπερβαίνουν το όριο των 50 τόνων ετησίως.
  • Συγκεντρώσουν τελωνειακά και τεχνικά δεδομένα, όπως παραστατικά εισαγωγής, στοιχεία για τις ενσωματωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) των προϊόντων ή ενεργειακή ένταση παραγωγής.
  • Επιλέξουν μεθοδολογία αναφοράς (πραγματικά δεδομένα ή προκαθορισμένες τιμές) και να διασφαλίσουν την αξιοπιστία των στοιχείων τους.
  • Υποβάλουν αναφορές εμπρόθεσμα, τηρώντας τα πρότυπα της ΕΕ και, από το 2026, να είναι έτοιμες να καταβάλουν το αντίστοιχο κόστος εφαρμογής του CBAM.
  • Αναθεωρήσουν τη στρατηγική της εφοδιαστικής τους αλυσίδας, λαμβάνοντας υπόψη το ενδεχόμενο αύξησης του κόστους, τη διαφοροποίηση των προμηθευτών ή την ανάγκη για επενδύσεις στη βιωσιμότητα.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η ομάδα βιωσιμότητας μας προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες κάθε επιχείρησης που επηρεάζεται από τον CBAM:

  • Στρατηγικός σχεδιασμός απανθρακοποίησης: Υποστήριξη στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μακροπρόθεσμου πλάνου απανθρακοποίησης, συνδέοντας τη ρυθμιστική συμμόρφωση με τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησης.
  • Αξιολόγηση υπαγωγής στον CBAM: Διάγνωση της ρυθμιστικής υποχρέωσης με βάση το είδος, την ποσότητα και την προέλευση των εισαγόμενων προϊόντων, σε συνδυασμό με τα όρια και τις εξαιρέσεις που προβλέπει το ισχύον πλαίσιο.
  • Αναλυτική καθοδήγηση συμμόρφωσης: Συμβουλευτικές υπηρεσίες για την πλήρη κατανόηση και κάλυψη των υποχρεώσεων CBAM, διασφαλίζοντας τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, αποφεύγοντας κυρώσεις και καθυστερήσεις.
  • Υπολογισμός ενσωματωμένων εκπομπών CO₂: Εκτίμηση των εκπομπών για κάθε εισαγόμενο προϊόν με χρήση πραγματικών δεδομένων ή προκαθορισμένων τιμών (default values), σύμφωνα με τις τεχνικές οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
  • Σύνταξη και υποβολή αναφορών CBAM: Προετοιμασία, έλεγχο και έγκαιρη υποβολή των αναφορών προς τις αρμόδιες αρχές, διασφαλίζοντας ακρίβεια, πληρότητα και συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ΕΕ.
  • Εκπαίδευση και ενδυνάμωση ομάδων: Παροχή θεματικών εκπαιδεύσεων σε αρμόδιες ομάδες (logistics, προμήθειες, οικονομικές υπηρεσίες), με στόχο την κατανόηση του μηχανισμού και την ενίσχυση της εσωτερικής τεχνικής επάρκειας.
  • Ενσωμάτωση CBAM στη στρατηγική εφοδιαστικής: Ανάλυση των επιπτώσεων του μηχανισμού στις επιλογές προμηθευτών, τις μακροχρόνιες συμφωνίες, τη διαπραγμάτευση τιμών και τον σχεδιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας.
ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Κινούμαστε εντυπωσιακά, ώστε να αναπτύσσεστε ουσιαστικά. Ανακαλύψτε πώς:
Κλάδος Ενέργειας και Φυσικών Πόρων
Κινούμαστε εντυπωσιακά, ώστε να αναπτύσσεστε ουσιαστικά. Ανακαλύψτε πώς: