• Skip to content
  • Skip to navigation
Global Reach
  • Global Reach
  • Αλγερία
  • Μποτσουάνα
  • Αίγυπτος
  • Αιθιοπία
  • Γκαμπόν
  • Γουινέα
  • Καμερούν
  • Κένυα
  • Λιβύη
  • Μαλάουι
  • Μαυρίκιος
  • Μαρόκο
  • Νιγηρία
  • Ναμίμπια
  • Σενεγάλη
  • Νότιος Αφρική
  • Τόγκο
  • Τυνησία
  • Ουγκάντα
  • Ζάμπια
  • Ζιμπάμπουε
  • Ανγκουίλα
  • Αντίγκουα
  • Αργεντινή
  • Αρούμπα, Μπόναϊρ, Κουρακάο και Αγ. Μαάρτεν
  • Μπαχάμες
  • Μπαρμπάντος
  • Βολιβία
  • Βραζιλία
  • Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι
  • Καναδάς (Grant Thornton LLP)
  • Καναδάς (Raymond Chabot Grant Thornton)
  • Νήσοι Κέιμαν
  • Χιλή
  • Κολομβία
  • Κόστα Ρίκα
  • Δομινίκα
  • Ισημερινός
  • Ελ Σαλβαδόρ
  • Γρενάδα
  • Ονδούρα
  • Μεξικό
  • Μοντσερράτ
  • Νικαράγουα
  • Παναμάς
  • Παραγουάη
  • Περού
  • Πουέρτο Ρίκο
  • Άγιος Βικέντιος και Γρεναδίνες
  • Τρινιντάντ και Τομπάγκο
  • Ηνωμένες Πολιτείες
  • Ουρουγουάη
  • Βενεζουέλα
  • Τούρκοι και Κάικος
  • Αφγανιστάν
  • Αυστραλία
  • Μπανγκλαντές
  • Καμπότζη
  • Κίνα
  • Χονγκ Κονγκ
  • Ινδία
  • Ινδονησία
  • Ιαπωνία
  • Κορέα
  • Μαλαισία
  • Μιανμάρ
  • Μογγολία
  • Νέα Ζηλανδία
  • Πακιστάν
  • Φιλιππίνες
  • Σιγκαπούρη
  • Ταϊβάν
  • Ταϊλάνδη
  • Βιετνάμ
  • Αλβανία
  • Λευκορωσία
  • Αρμενία
  • Αυστρία
  • Λιχτενστάιν
  • Βέλγιο
  • Βοσνία και Ερζεγοβίνη
  • Βουλγαρία
  • Νησιά της Μάγχης
  • Κύπρος
  • Τσεχία
  • Δανία
  • Εσθονία
  • Φινλανδία
  • Γαλλία
  • Γεωργία
  • Γερμανία
  • Γιβραλτάρ
  • Ελλάδα
  • Ουγγαρία
  • Ισλανδία
  • Ιρλανδία
  • Νήσος του Μαν
  • Ισραήλ
  • Ιταλία (Bernoni Grant Thornton)
  • Ιταλία (Ria Grant Thornton)
  • Καζακστάν
  • Κόσοβο
  • Κιργιζία
  • Λετονία
  • Λίχτενσταϊν
  • Λιθουανία
  • Λουξεμβούργο
  • ΠΓΔΜ
  • Μάλτα
  • Μολδαβία
  • Ολλανδία
  • Νορβηγία
  • Πολωνία
  • Πορτογαλία
  • Ρουμανία
  • Ρωσία
  • Σερβία
  • Σλοβακία
  • Ισπανία
  • Σουηδία
  • Ελβετία
  • Τατζικιστάν
  • Τουρκία
  • Ουκρανία
  • Ηνωμένο Βασίλειο
  • Ουζμπεκιστάν
  • Αζερμπαϊτζάν
  • Αίγυπτος
  • Μπαχρέιν
  • Ιορδανία
  • Κατάρ
  • Κουβέιτ
  • Ομάν
  • Σαουδική Αραβία
  • Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
  • Υεμένη
  • Λίβανος
Grant Thorton Logo

Grant Thornton Logo Grant Thornton logo

EL EN
  • Insights
  • Υπηρεσίες
  • Κλάδοι
  • Οι άνθρωποί μας
  • Θέσεις εργασίας
  • Τα γραφεία μας
  • Web Series
  • Advisory
  • Assurance
  • Tax
  • Outsourcing
  • China Europe Business Group
Advisory ΑΡΧΙΚΗ
  • Transactional Advisory
  • Technology Intelligence & Performance
  • Strategy and Investments
  • Business Risk Services
  • ESG & Sustainability Services
Assurance ΑΡΧΙΚΗ
  • Audit
  • Tax Audit
  • IFRS Reporting
  • Forensic & Investigation
Tax ΑΡΧΙΚΗ
  • Φορολογία επιχειρήσεων
  • Φορολογική συμμόρφωση
  • Διεθνής φορολογία
  • Ενδοομιλικές συναλλαγές
  • Υποστήριξη σε φορολογικούς ελέγχους
  • Φυσικά Πρόσωπα (High Net-Worth Individuals)
  • Έμμεσοι φόροι
  • Φορολογική αναδιοργάνωση επιχειρήσεων
  • Προληπτικός φορολογικός έλεγχος επιχειρήσεων (Tax Due Diligence)
  • Βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου
Outsourcing ΑΡΧΙΚΗ
  • Accounting outsourcing
  • Payroll outsourcing
  • Κλάδος Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών
  • Κλάδος Δημοσίου Τομέα
  • Κλάδος Ενέργειας και Φυσικών Πόρων
  • Κλάδος Τροφίμων και Ποτών
  • Κλάδος Τουρισμού και Φιλοξενίας
  • Κλάδος Μη Κερδοσκοπικών Οργανισμών
  • Κλάδος Ακίνητης Περιουσίας & Κατασκευαστικός Κλάδος
  • Κλάδος Τεχνολογίας
  • Κλάδος Λιανικού Εμπορίου
  • Κλάδος Μεταποίησης
  • Κλάδος Υγείας
Κλάδος Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών ΑΡΧΙΚΗ
  • Τράπεζες
  • Ασφαλιστικός Κλάδος
  • Εταιρείες Διαχείρισης Κεφαλαίων
GDPR Προσωπικά Δεδομένα GDPR
Ο νέος κανονισμός για την προστασία των δεδομένων (Regulation (EU) 2016/679), αποτελεί την τελευταία εξέλιξη σε μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων της ΕΕ, “για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών”
Κλάδος Δημοσίου Τομέα ΑΡΧΙΚΗ
  • Φορείς Κεντρικής Κυβέρνησης
  • Δημόσιες Επιχειρήσεις & Οργανισμοί
  • Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
  • ΕΣΠΑ και Ειδικές Υπηρεσίες Διαχείρισης
  • Φορείς Δημόσιας Υγείας
  • Ασφαλιστικά Ταμεία
Κλάδος Τουρισμού και Φιλοξενίας ΑΡΧΙΚΗ
  • Ξενοδοχειακές & Τουριστικές Υπηρεσίες
  • Υπηρεσίες Μεταφορών
Κλάδος Τεχνολογίας ΑΡΧΙΚΗ
  • Τεχνολογία της Πληροφορίας
  • Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
  • Τηλεπικοινωνίες
  • Συμβουλευτικές υπηρεσίες | Grant Thornton Greece
  • Insights
  • Articles and Publications
  • Covid-19: Η επόμενη μέρα για το λιανικό εμπόριο
Your browser doesn't support HTML5 video tag.

Covid-19: Η επόμενη μέρα για το λιανικό εμπόριο

Η έλευση της πανδημίας του Covid-19 και η επιβολή των μέτρων περιορισμού στις μετακινήσεις που ακολούθησε, επέφερε ισχυρό πλήγμα στον κλάδο του λιανικού εμπορίου. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο παρουσίασε μείωση το μήνα Απρίλιο 2020 της τάξης -24,7% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Αντίστοιχα, η μείωση για το μήνα Μάρτιο ήταν της τάξης του -0,7%.

Παρόλα αυτά, τα περιοριστικά μέτρα δεν επηρέασαν όλες τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου με τον ίδιο τρόπο. Μάλιστα κατηγορίες όπως τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (supermarkets) και τα καταστήματα ειδών διατροφής παρουσίασαν ετήσια αύξηση τον Απρίλιο της τάξης του +8,6% και +3,3%, αντίστοιχα. Στον αντίποδα, η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης δέχθηκε συντριπτικό πλήγμα καθώς ο κύκλος εργασιών στο συγκεκριμένο κλάδο μειώθηκε κατά -83,0%, ενώ σημαντική ήταν και η μείωση στις κατηγορίες Έπιπλα-Ηλεκτρικά Είδη- Οικιακός εξοπλισμός (-53,6%), Βιβλία-Χαρτικά-Λοιπά Είδη (-53,1%), Πολυκαταστήματα (-45,6%) και Καύσιμα-Λιπαντικά (-42,5%).

Η μεταστροφή των τάσεων

Η προσαρμογή των εταιρειών στις πρωτόγνωρες αυτές συνθήκες και τις νέες τάσεις που παρατηρούνται στο εμπόριο διεθνώς αποτελεί μονόδρομο προκειμένου να επιβιώσουν σε πρώτη φάση και να αναπτυχθούν στη συνέχεια. Η έλευση του Covid-19 και η μείωση στο διαθέσιμο εισόδημα που την ακολούθησε, μετέβαλλαν τις καταναλωτικές συνήθειες τόσο ως προς το είδος των αγορών όσο και ως προς τον τρόπο που αυτές πραγματοποιούνται. Οι βασικές τάσεις που παρατηρήθηκαν στην περίοδο του περιορισμού στις μετακινήσεις και οι οποίες συνεχίζονται εν πολλοίς και μετά την άρση των μέτρων συνοψίζονται ως εξής:

• Υγιεινή & Ασφάλεια: Στην προ Covid-19 περίοδο οι καταναλωτές έδειχναν προτίμηση σε προϊόντα και υπηρεσίες που κάλυπταν τα κριτήρια της ποιότητας και της τιμής. Αντίθετα, έρευνες αγοράς έδειξαν πως, στην περίοδο του περιορισμού των μετακινήσεων, οι καταναλωτές έδωσαν μεγαλύτερη προτεραιότητα σε προϊόντα και υπηρεσίες που πληρούσαν τα κριτήρια της υγιεινής και της ευκολίας στην πρόσβαση.

• Προσβασιμότητα: Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις οδήγησαν επίσης μεγάλο μέρος των καταναλωτών να αλλάξει το κατάστημα στο οποίο πραγματοποιεί τις καθημερινές του αγορές. Η τάση φανερώνει μείωση των επισκέψεων και αύξηση της προτίμησης για αγορές στα συνοικιακά καταστήματα έναντι των μεγάλων υπεραγορών, τα οποία συγκεντρώνουν ταυτόχρονα μεγάλο αριθμό καταναλωτών. Παράγοντες που επηρέασαν τη στροφή των καταναλωτών αποτέλεσαν α) ο χρόνος αναμονής στην ουρά, β) ο χρόνος πραγματοποίησης των αγορών και γ) τα μέτρα υγιεινής που έλαβαν τα καταστήματα.

• Αύξηση ψηφιακών συναλλαγών: Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ, ο αριθμός ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο 2020, η καταναλωτική δαπάνη μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αυξήθηκε έως και 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου το Μάρτιο και Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν. Η αύξηση επηρέασε ιδιαίτερα τα supermarket και τα καταστήματα ειδών διατροφής.

• Εθνοκεντρική προσέγγιση: Επίσης την περίοδο της καραντίνας παρατηρήθηκε στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα καθώς η ομολογουμένως επιτυχημένη αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης αύξησε την εθνική αυτοπεποίθηση των Ελλήνων καταναλωτών.

Παράλληλα, με τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ο κλάδος του λιανικού εμπορίου καλείται να αντιμετωπίσει προκλήσεις που σχετίζονται με την αποτελεσματική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, την απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών και την αναδιάταξη των σημείων πώλησης.

• Εφοδιαστική αλυσίδα: Έντονες μεταβολές στη ζήτηση για διάφορα προϊόντα όπως π.χ. αντισηπτικά και λοιπά φαρμακευτικά είδη καθώς και η διακοπή παραγωγής πολλών κωδικών στις χώρες προέλευσης οδήγησαν σε ελλείψεις, οι οποίες ήταν δύσκολο να προβλεφθούν με βάση τα παραδοσιακά μοντέλα παραγγελιών. Παράλληλα, εντονότερο πρόβλημα αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις που δεν διέθεταν online παρουσία, αλλά αντίθετα διακινούσαν τα προϊόντα τους αποκλειστικά μέσω φυσικών καταστημάτων, τα οποία για σημαντικό χρονικό διάστημα παρέμειναν κλειστά.

• Πολύπλοκες εσωτερικές διαδικασίες: Εταιρείες που διακρίνονται από γραφειοκρατικές διαδικασίες λήψης και καταχώρησης παραγγελιών και διαχείρισης των διαθέσιμων αποθεμάτων αντιμετώπισαν μεγαλύτερες δυσκολίες στην περίοδο της καραντίνας.

• Αναδιάταξη σημείων πώλησης: Η τάση αύξησης των πωλήσεων μέσω διαδικτύου σε συνδυασμό με την ανάγκη των εταιρειών για μείωση του κόστους και την αύξηση της τηλεργασίας, άρα περιορισμού στις μετακινήσεις, οδηγεί σταδιακά σε αναδιάταξη της γεωγραφικής παρουσίας των επιχειρήσεων λιανικής.

• Αύξηση της διαπραγματευτικής ισχύος των προμηθευτών: Με δεδομένα τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν στην αγορά, η διαπραγματευτική ικανότητα των προμηθευτών ενισχύθηκε έναντι των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Σε πολλές περιπτώσεις οι προμηθευτές απαίτησαν αύξηση τιμών ή/και βελτιωμένους όρους πίστωσης και παροχών προκειμένου να συνεχίσουν να προμηθεύουν απρόσκοπτα ή κατά προτεραιότητα τις εταιρείες λιανικής.

Συμπερασματικά, είναι κοινή πεποίθηση πως η πανδημία του Covid-19 δεν μετέβαλε τις τάσεις που σταδιακά εξελίσσονταν στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, αλλά συνετέλεσε ως καταλύτης για την επιτάχυνση των εν λόγω αλλαγών. Στο περιβάλλον αυτό, οι λιανέμποροι απαιτείται να διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι τόσο ανθεκτικές όσο και ευέλικτες. Ταυτόχρονα, οι δανειστές και οι λοιποί συναλλασσόμενοι με την επιχείρηση θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η διοίκηση έχει σχεδιάσει και υλοποιεί μια στρατηγική εργασίας για τη μετάβαση στη νέα κανονικότητα. Αυτή περιλαμβάνει μείωση του φυσικού αποτυπώματος της επιχείρησης, ανάπτυξη των διαδικτυακών πωλήσεων και πολυκαναλική παρουσία με ενίσχυση της εμπειρίας των πελατών, η οποία θα έχει συνέχεια μεταξύ φυσικού και online καταστήματος.

Βασικοί άξονες αντιμετώπισης της κρίσης

Η αλυσίδα αξίας του λιανικού εμπορίου είναι αλληλένδετη με άλλους βιομηχανικούς κλάδους και με την εγχώρια, περιφερειακή και παγκόσμια οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα, ενώ πολλές από τις δυνάμεις που επηρεάζουν τον κλάδο αφορούν εξωγενείς παράγοντες. Η εν λόγω πολυπλοκότητα αναδείχθηκε από τον αντίκτυπο του Covid-19.

Υπό τις τρέχουσες συνθήκες αναδεικνύονται προβλήματα ρευστότητας και λειτουργικής αποτελεσματικότητας, παράλληλα όμως παρέχονται επενδυτικές ευκαιρίες για εταιρείες με υγιή χρηματοοικονομική βάση και πρόσβαση σε δανειακά και λοιπά επενδυτικά κεφάλαια.

Τα ερωτήματα που ακολουθούν επικεντρώνονται στις βασικές περιοχές που θα πρέπει να εστιάσει η διοίκηση μιας επιχείρησης λιανικού εμπορίου προκειμένου να αξιολογήσει, διαφυλάξει και να προσθέσει αξία.

Ρευστότητα, αναχρηματοδότηση και επικοινωνία του σχεδίου
  • Πόσο χρόνο διαθέτει η επιχείρηση πριν παραβιαστούν όροι δανειακών συμβάσεων ή/και εξαντληθεί η ρευστότητα;
  • Πώς μπορεί να επιτευχθεί βέλτιστη διαχείριση της ρευστότητας; Ποιες πηγές βραχυπρόθεσμης χρηματοδότησης είναι διαθέσιμες; Τι επιλογές είναι διαθέσιμες για την αναδιάρθρωση των υφιστάμενων υποχρεώσεων;
  • Ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος διαπραγμάτευσης ή/και διαχείρισης θεμάτων όπως οι πληρωμές ενοικίων και η εξυπηρέτηση δανεισμού;
  • Ποιες πηγές χρηματοδότησης είναι διαθέσιμες (συμπεριλαμβανομένων των μέτρων στήριξης από την κυβέρνηση) και πώς μπορεί η επιχείρηση να έχει πρόσβαση σε αυτές με ταχύτητα και χαμηλό κόστος;
  • Ποιο είναι το σχέδιο ανάκαμψης, πώς μπορεί αυτό να εκφραστεί καλύτερα και να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τα ενδιαφερόμενα μέρη;
  • Ποια είναι η σωστή στρατηγική επικοινωνίας προς τους ανθρώπους, τους πελάτες, τους προμηθευτές και τους μετόχους;
Λειτουργίες και βελτίωση των επιδόσεων
  • Πώς θα επανεκκινήσoυν αποτελεσματικά οι λειτουργίες της επιχείρησης και θα αυξηθούν οι πωλήσεις;
  • Πώς θα διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας και θα παραμείνουν τα στελέχη που είναι κρίσιμα για την επιχείρησή;
  • Πώς μπορεί η επιχείρηση να καταστεί όσο το δυνατόν πιο λειτουργική, δεδομένης της πίεσης για περαιτέρω ενσωμάτωση φυσικών και ψηφιακών μοντέλων λειτουργίας και παροχής ενισχυμένης και ενιαίας εμπειρίας προς τον καταναλωτή;
Αξιοποίηση ευκαιριών
  • Υπάρχουν ελκυστικές επενδυτικές ευκαιρίες υπό τις τρέχουσες συνθήκες αγοράς;
  • Πώς μπορεί η επιχείρηση να τοποθετηθεί ώστε να είναι έτοιμη να αδράξει τις ευκαιρίες;
Διακυβέρνηση, κίνδυνος και συμμόρφωση
  • Πώς μπορεί να προστατευθεί και ενισχυθεί η φήμη της εμπορικής επωνυμίας;
  • Τι κινδύνους συνεπάγεται η νέα κανονικότητα με την εξ αποστάσεως εργασία και παροχή υπηρεσιών για την επιχείρηση;
  • Είναι ισχυρή η στρατηγική κυβερνοασφάλειας της επιχείρησης; Ανταποκρίνονται οι πολιτικές της εταιρείας στη νομοθεσία περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Πώς η Grant Thornton βοηθά τις δυναμικές επιχειρήσεις να εξελιχθούν

Η προσέγγισή μας για την αξιολόγηση, την προστασία και την αποκατάσταση της αξίας της επιχείρησή σας ξεκινά με τη συνδρομή για ανάκτηση του ελέγχου σταθεροποιώντας την επιχείρηση, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα ένα στιβαρό και ρεαλιστικό σχέδιο ανάκαμψης. Για την παροχή υποστήριξης, βασιζόμαστε στην πολύπλευρη εξειδίκευση μας, σε μια σειρά διαφορετικών τομέων, προσαρμοσμένη στις συγκεκριμένες ανάγκες της επιχείρησής σας.

Σύμβουλοι με εξειδικευμένη εμπειρία

Δημήτρης Δουβρής
Δημήτρης Δουβρής
Partner, Transactional Advisory Services Αθήνα
Email address https://www.linkedin.com/pub/dimitris-douvris/b/b76/686 Δημήτρης Δουβρής VCard
Δείτε περισσότερα
Ελίνα Λίτσα
Ελίνα Λίτσα
Principal, Transactional Advisory Services Αθήνα
Email address https://www.linkedin.com/in/elina-litsa-2501772b/ Ελίνα Λίτσα VCard
Δείτε περισσότερα
Μοιραστείτε το
  • Share on Facebook LinkedIn
  • Share on Twitter Twitter
  • Share on LinkedIn LinkedIn
  • Share on WhatsApp WhatsApp
  • Share via Email Email
Θέλετε να λαμβάνετε τα Newsletter μας;
Εγγραφείτε
  • facebook icon
  • linkedin icon
  • twitter icon
  • youtube icon
ΓΝΩΡΙΣΤΕ ΜΑΣclose
  • Οι άνθρωποί μας
  • Επικοινωνία
  • Global reach
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣclose
  • Ποιοι είμαστε
  • Καριέρα
  • Δελτία Τύπου
  • Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη
ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑclose
  • Προσωπικά Δεδομένα
  • Cookie policy
  • Disclaimer
  • Site map

© 2021 Grant Thornton Greece - All rights reserved. “Grant Thornton” refers to the brand under which the Grant Thornton member firms provide assurance, tax and advisory services to their clients and/or refers to one or more member firms, as the context requires. Grant Thornton Greece is a member firm of Grant Thornton International Ltd (GTIL). GTIL and the member firms are not a worldwide partnership. GTIL and each member firm is a separate legal entity. Services are delivered by the member firms. GTIL does not provide services to clients. GTIL and its member firms are not agents of, and do not obligate, one another and are not liable for one another’s acts or omissions.

    • EL
    • EN